Pravidla STOLNÍHO TENISU
Zpracoval:Luboš Trunec
01 - STŮL
Povrch stolu se nazývá hrací plocha. Hrací plocha má tvar obdélníku dlouhého 274 cm, širokého 152,5 cm a
musí být vodorovná ve výši 76 cm nad podlahou. K hrací ploše patří i horní hrany stolu, nikoliv však boční stěny
pod těmito hranami. Hrací plocha může být z jakéhokoliv materiálu a musí být celá rovnoměrně pružná tak,
aby se standardní míček volně puštěný z výše 30 cm odrazil do výše asi 23 cm.
Hrací plocha musí mít jednotnou tmavou barvu a nesmí být lesklá; je ohraničena bílými postranními čarami širokými
2 cm a dlouhými 274 cm a bílými koncovými čarami širokými 2 cm a dlouhými 152,5 cm. Hrací plocha je rozdělena na
dvě poloviny svislou síťkou napnutou rovnoběžně s koncovými čarami. Síťka nepřerušeně předěluje plochu stolu.
Pro čtyřhry je každá z obou polovin rozdělena čarou rovnoběžnou s postranními čarami na dvě čtvrtiny.
Tato čára je bílá, 3 mm široká a nazývá se středová čára. Tato středová čára se považuje za součást pravé čtvrtiny
hrací plochy podávajícího hráče a pravé čtvrtiny hrací plochy přijímajícího hráče.
02 - SÍŤKA
"Síťka" se skládá z vlastní síťky, motouzu, na němž je síťka zavěšena, stojánku včetně svěráčků, které přidržují
síťku ke stolu. Síťka je vypnuta motouzem a upevněna na svislých stojáncích vysokých 15,25 cm; sloupky stojánků jsou
vzdáleny 15,25 cm od postranních čar stolu. Horní okraj síťky je po celé délce 15,25 cm vysoko nad hrací plochou.
Spodní okraj síťky je po celé délce co nejtěsněji u hrací plochy, konce síťky jsou co nejtěsněji připojeny ke stojánkům.
03 - MÍČEK
Míček je kulatý a má průměr 40mm (s platností od 1.10.2000). Předepsaná hmotnost míčku je 2,7g ( s platností od 1.10.2000).
Míček je zhotoven z celuloidu nebo z podobné plastické hmoty; je bílý nebo oranžový a matný.
04 - PÁLKA
Pálka
může mít jakoukoliv velikost, tvar i hmotnost; podklad pálky musí být
plochý a neohebný. Nejméně 85% tloušťky podkladu pálky musí být z
přírodního dřeva; vrstva vlepená uvnitř podkladu pálky může být
zpevněna různým vláknitým materiálem, např. uhlíkovými vlákny (carbon
fibre) nebo skelnými vlákny (glass fibre) nebo lisovaným papírem
(compressed paper), nesmí však být silnější než 7,5% celkové tloušťky
podkladu pálky ani silnější než 0,35 mm; určující je nižší hodnota.
Strana pálky, která se užívá ke hře, musí být pokryta buď obyčejnou
vroubkovanou gumou s vroubky navrch a s celkovou tloušťkou potahu
včetně lepidla nebo lepicí fólie maximálně 2 mm nebo sendvičem s
vroubky dovnitř nebo navrch a s celkovou tloušťkou potahu včetně
lepidla nebo lepicí fólie maximálně 4 mm. "Obyčejná vroubkovaná guma"
je jedna vrstva nehoubovité gumy, přírodní nebo syntetické, na níž jsou
vroubky rovnoměrně rozděleny po celé ploše tak, aby na 1 cm˛ bylo
nejméně 10 a nejvýše 50 vroubků. "Sendvič" je jedna vrstva houbovité
gumy pokrytá jednou vnější vrstvou obyčejné vroubkované gumy; vrstva
vroubkované gumy nesmí být silnější než 2 mm. Potahový materiál musí
pokrývat celý podklad pálky až po okraje, ale nesmí tyto okraje
přesahovat; jedinou výjimkou je část pálky u držátka, na níž při hře
spočívají prsty, ta může zůstat nekrytá nebo může být pokryta
jakýmkoliv materiálem. List pálky, jakákoliv vrstva vlepená uvnitř
podkladu listu a jakákoliv vrstva potahového materiálu nebo lepidla na
straně pálky, která se používá ke hře musí být souvislá a musí mít
stejnou tloušťku. Povrch potahu na pálce nebo povrch strany pálky,
která je bez potahu, musí být matný, jasně červený na jedné straně
pálky a černý na druhé straně pálky. Malé odchylky od jednolitosti
povrchu nebo jednotnosti barvy způsobené náhodným poškozením nebo
opotřebením mohou být povoleny za předpokladu, že podstatně nemění
povahu povrchu. Hráč je povinen poskytnout pálku, s níž chce hrát,
soupeři rozhodčímu k přezkoumání, a to na začátku zápasu a v průběhu
zápasu, kdykoliv pálku mění.
05 - DEFINICE NĚKTERÝCH POJMŮ
Doba,
po kterou je míček ve hře, se nazývá "míč". Míček je "ve hře" od
posledního okamžiku, kdy spočívá nehnutě na dlani volné ruky, dříve než
jej podávající úmyslně vyhodí k provedení podání, až do okamžiku, kdy
se dotkne čehokoliv jiného než hrací plochy, "síťky", pálky držené v
hrající ruce nebo hrající ruky po zápěstí nebo když byl míč jinak
ukončen nařízením nového míče nebo započítáním bodu. Míč, jehož
výsledek se nezapočítává, se nazývá "nový míč". Míč, jehož výsledek se
započítává, se nazývá "bod". "Hrající ruka" je ruka (po zápěstí), ve
které hráč drží pálku. "Volná ruka" je ruka (po zápěstí), ve které hráč
nedrží pálku. Hráč "udeří" (zahraje) míček, dotkne-li se ho ve hře buď
pálkou drženou v hrající ruce nebo hrající rukou až po zápěstí. Hráč
míčku "brání v dopadu", dotkne-li se tělem nebo kteroukoliv částí oděvu
nebo vybavení míčku ve hře v okamžiku kdy se míček pohybuje směrem k
hrací ploše a dříve než přelétne jeho koncovou čáru, aniž se dotkl jeho
poloviny stolu od okamžiku kdy byl naposled zahrán soupeřem.
"Podávající" je hráč, který má udeřit míček v určitém míči jako první.
"Přijímající" je hráč, který má udeřit míček v míči jako druhý.
"Rozhodčí" je osoba, pověřená řízením průběhu zápasu. "Asistent
rozhodčího" je osoba pověřená pomáhat rozhodčímu při určitých
rozhodnutích. "Kterákoliv část hráčova oděvu nebo vybavení" zahrnuje
vše, co měl hráč na sobě nebo při sobě při začátku míče včetně pálky
(ale s výjimkou míčku). Za míček letící "přes síťku" nebo "kolem ni" se
považuje míček, který přeletí kdekoliv, jen ne mezi síťkou a stojánkem
nebo síťkou a hrací plochou. Za "koncovou čáru" se považuje čára
prodloužená do nekonečna na obou stranách stolu.
06 - SPRÁVNÉ PODÁNÍ
Při
začátku podání musí míček ležet volně na otevřené nehybné dlani volné
ruky. Podávající hráč pak nadhodí míček z dlaně volné ruky vzhůru
přibližně svislým směrem, aniž mu udělí rotaci, a to tak, aby míček byl
nadhozen nejméně 16 cm vysoko a pak padal, aniž by se čehokoliv dotkl
dříve, než jej podávající hráč udeří. Když míček padá, udeří jej
podávající tak, aby se nejdříve dotkl vlastní poloviny hrací plochy a
po té přeskočil přes síťku nebo "kolem ní" na polovinu přijímajícího
hráče. Při čtyřhře se míček musí nejdříve dotknout pravé čtvrtiny hrací
plochy na straně podávajícího a pak pravé čtvrtiny hrací plochy na
straně přijímajícího. Od začátku podání až do okamžiku, kdy je míček
udeřen, musí být za koncovou čarou podávajícího a nad úrovní hrací
plochy a nesmí být zakryt (schován) před přijímajícím jakoukoliv částí
těla nebo oblečení podávajícího nebo jeho partnera (při čtyřhře). Hráč
je povinen provádět podání tak, aby rozhodčí nebo asistent rozhodčího
mohl posoudit jeho správnost. Není-li při zápase asistent rozhodčího a
rozhodčí má pochybnosti o správnosti podání, může, stane-li se tak v
zápase poprvé, hráče napomenout aniž započítá bod. Jestliže v témže
zápase tento hráč nebo jeho spoluhráč (při čtyřhře) podává znovu tak,
že to vzbuzuje pochybnosti (z téhož nebo jiného důvodu), rozhodčí mu
započítá chybné podání a přijímající získá bod. Jestliže podávající
hráč jasně nevyhoví požadavkům správného podání, rozhodčí hráče nebude
napomínat a přijímající získá bod. Rozhodčí může výjimečně upustit od
přísného dodržení předepsaného způsobu podání, jestliže usoudí, že v
tom hráči brání tělesná vada.
07 - SPRÁVNÉ VRÁCENÍ MÍČKU
Míček musí být - po podání nebo po vrácení podání - udeřen tak, aby letěl "přes síťku" nebo "kolem ní" a dotkl se soupeřovy
poloviny hrací plochy buď přímo nebo po doteku "síťky".
08 - POSTUP HRY
Při dvouhře provede podávající hráč správně podání, přijímající hráč je správně vrátí a pak si podávající a přijímající
střídavě míček správně vracejí. Při čtyřhře provede podávající hráč správně podání, přijímající je správně vrátí, pak vrátí
míček spoluhráč podávajícího, po něm spoluhráč přijímajícího, pak hráč, který podával, a potom střídavě každý z hráčů v
uvedeném pořadí.
09 - NOVÝ MÍČ
Rozhodčí
nařídí nový míč v těchto případech: letí-li míček při podání "přes
síťku" nebo "kolem ní" a dotkne-li se "síťky", pokud bylo podání jinak
správné, nebo zabrání-li přijímající hráč nebo jeho spoluhráč (při
čtyřhře) míčku v dopadu; bylo-li podání provedeno, když přijímající
hráč nebo dvojice (při čtyřhře) nebyli připraveni, avšak jen neučiní-li
přijímající hráč nebo spoluhráč (při čtyřhře) pokus podání vrátit;
jestliže nezaviněné okolnosti zabránily některému z hráčů provést
správně podání nebo správně míček vrátit, popř. dodržet ustanovení
některého jiného pravidla; je-li hra přerušena rozhodčím nebo
asistentem rozhodčího. Hra může být přerušena v těchto případech: aby
byl napraven omyl v pořadí podání, příjmu podání nebo ve střídání
stran; aby byla zahájena hra podle pravidla o časovém limitu; aby byl
hráč napomenut nebo potrestán; protože došlo k takovému porušení
podmínek pro hru, že by to mohlo ovlivnit výsledek míče.
10 - BOD
Mimo
případy, kdy rozhodčí nařídí nový míč, získá hráč bod v těchto
případech: neprovede-li jeho soupeř správně podání; nevrátí-li jeho
soupeř správně míček; jestliže provede správně podání nebo míček
správně vrátí a míček se dotkne čehokoli jiného než "síťky" dříve, než
jej zahraje soupeř; jestliže míček přeletí přes jeho polovinu hrací
plochy nebo přes jeho koncovou čáru, aniž se dotkne jeho poloviny hrací
plochy poté, co byl zahrán soupeřem; zabrání-li jeho soupeř míčku v
dopadu; udeří-li jeho soupeř míček dvakrát za sebou; zahraje-li jeho
soupeř míček tou stranou pálky, jejíž povrch neodpovídá ustanovením
pravidel (viz.výše) pohne-li jeho soupeř tělem nebo "kteroukoli částí
svého oděvu nebo vybavení" hrací plochou; dotkne-li se jeho soupeř
tělem nebo "kteroukoli částí svého oděvu nebo vybavení" "síťky";
dotkne-li se jeho soupeř volnou rukou hrací plochy; zahraje-li ve
čtyřhře dvojice soupeřů míček mimo správné pořadí, jež je dáno tím, kdo
první podával a kdo první přijímal; podle ustanovení pravidla o hře v
časovém limitu.
11 - SADA
Sadu
vyhraje hráč, nebo dvojice (při čtyřhře), který(á) jako první získá 11
bodů, vyjma případ, kdy oba hráči, nebo obě dvojice (při čtyřhře)
získají 10 bodů, potom vyhraje sadu ten hráč, nebo dvojice (při
čtyřhře), který(á) jako první získá vedení o 2 body.
12 - ZÁPAS
Zápas
se hraje vždy na jakýkoliv lichý počet sad; vítězí hráč, který získá
většinu z určeného počtu sad Pozn.: Celkový počet sad je vždy lichý,
tj. například 3, 5, 7, 9. Hraje se tedy na 2 vítězné sady ze 3, nebo na
3 vítězné sady z 5, nebo na 4 vítězné sady ze 7 atd. Hra v průběhu
celého zápasu musí být nepřetržitá (plynulá) s výjimkou pravidly
povolených přestávek.
13 - VOLBA PODÁNÍ, PŘÍJMU A STRAN
O
právo zvolit počáteční pořadí podání a příjmu podání, jakož i zvolit na
počátku zápasu stranu, se losuje a vítěz losu může buď zvolit, že bude
první podávat nebo první přijímat nebo na které straně začne hrát.
Jestliže jeden z hráčů (jedna z dvojic) zvolil (zvolila), že začne
podávat nebo přijímat nebo že začne hrát na určité straně, druhý hráč
(druhá dvojice) má právo volby toho, co nerozhodl soupeř. Vždy po 2
bodech se mění podání tj. přijímající hráč, nebo dvojice ze stane
podávajícím (podávající dvojicí) a to až do konce sady, popř. do stavu
10:10, nebo do začátku hry podle pravidla o časovém limitu, kdy pořadí
podávání a příjímání zůstává stejné, ale podávající se střídají po
každém dosaženém bodu. V každé sadě čtyřhry rozhodne dvojice, která má
právo provádět první podání v této sadě, který hráč z dvojice bude
první podávat a v první sadě zápasu přijímající dvojice rozhodne, který
hráč z dvojice bude první přijímat; v dalších sadách po určení hráče,
který bude podávat jako první, je vždy prvním přijímajícím ten hráč,
který na něho v předchozí sadě podával. Ve čtyřhře se při každé změně
podání stává předchozí přijímající podávajícím a spoluhráč předchozího
podávajícího přijímajícím hráčem. Hráč nebo dvojice, který(á)
podával(a) v sadě jako první, bude v příští sadě jako první přijímat; v
poslední možné (rozhodující) sadě musí přijímající dvojice změnit
postavení, jakmile první z nich dosáhne 5 bodů. Hráč (dvojice),
který(á) začal(a) hrát na jedné straně stolu, hraje v následující sadě
na opačně straně stolu; v poslední možné (rozhodující) sadě musí hráči
(dvojice) změnit strany, jakmile první z nich dosáhne 5 bodů.
14 - NESPRÁVNÁ ZMĚNA PODÁNÍ, PŘÍJMU A STRAN
Jestliže
hráč podává nebo přijímá mimo správné pořadí, musí rozhodčí přerušit
hru ihned po zjištění tohoto omylu. Podává nebo přijímá pak vždy ten
hráč, který má podle dosaženého stavu bodů podávat podle pořadí
určeného na začátku zápasu, ve čtyřhře podle pořadí zvoleného dvojicí,
která začala podávat v sadě, v níž byl omyl zjištěn. Jestliže hráči
nevystřídali strany, ačkoliv tak měli učinit, musí být hra přerušena
ihned po zjištění omylu. Postavení hráčů se pak opraví tak, aby při
dosaženém stavu odpovídalo postavení určenému na začátku zápasu. Body
dosažené před zjištěním omylu se vždy započítávají.
Pravidlo o časovém limitu se použije, jestliže sada není dohrána do 10 minut od zahájení sady (vyjma případu, že oba hráči nebo obě dvojice již dosáhli 9 nebo více bodů), nebo kdykoliv před uplynutím této doby, jestliže o to požádají oba hráči, nebo obě dvojice. Je-li při dosažení časového limitu míček ve hře, rozhodčí hru přeruší a hru znovu zahajuje podáním hráč, který podával při míči, který byl přerušen. Není-li při dosažení časového limitu míček ve hře, zahajuje další hru podáním hráč, který v bezprostředně předchozím míči přijímal. Každý z hráčů se pak vždy po bodu střídá v podání až do konce sady. Jestliže přijímající hráč nebo dvojice míček třináctkrát správně vrátí, přijímající hráč nebo dvojice získá bod. Je-li v zápase zavedeno pravidlo o časovém limitu, dohrává se celý zbytek zápasu podle pravidla o časovém limitu.
RE: sety
(Lubos, 17. 3. 2010 18:12)